dimanche 20 juin 2010

http://symbolical-communication.blogspot.com





à visiter pour voir la liste des participants...les résultats du jury de 2009.... pour vous inscrire au prochain évènement...


Această a doua ediţie a Expoziţiei internaţionale de grafică mică, organizată de Catedra de Design a Facultăţii de Arte şi Design din cadrul Universităţii de Vest din Timişoara, dezvoltă proiectul Comunicare simbolică (coordonatori prof univ. dr. Jakabhazi Alexandru şi conf. univ. dr. Marius Sângeorzan) pe tema Nod, o temă care s-a dovedit a fi deosebit de generoasă, atât în a mobiliza un număr mare de artişti din toată lumea cât şi în a oferi motivaţie de gen şi de specie variatelor tehnici de realizare. Cei 140 de expozanţi, beneficiind de recunoaştere internaţională, provenind din 30 de ţări propun pe simezele Galeriei Unu a Catedrei de Design (Timişoara, str. Oituz, nr. 4) lucrări care pot fi grupat pe desen, gravură, colaj, artă digitală, tehnică mixtă, grupare generală, cu simplu rol orientativ, direcţionar, pentru că, în cazul fiecărei lucrări privită în parte, se relevă firescul aşteptat ca autorul prezent prin lucrare să întrebuinţeze, în realizare, particularizări de tehnică, personalizări de procedeu, specific de scenariu al execuţiei. De aici provine marea varietate a lucrărilor expuse, lucrări în care, practic, nimic nu seamănă, nimic nu se repetă. Tocmai această împrejurare, dată de varietatea nelimitată, trebuie subliniată întrucât astfel se demonstrează efectiv că arta contemporană, că arta, în general, cu toată vasta experienţă istorică de realizare este departe de a-şi fi epuizat condiţia şi resursele, capacitatea artisticităţii. şi aceasta, în pofida proliferărilor negatoare şi destructibile găzduite cu generozităţi nejustificate de atâtea şi atâtea avangarde şi de atâtea şi atâtea experimentări. Se vede cu toată claritatea că acestea nu au slăbit arta ci, dimpotrivă, au fortificat-o.

O la fel de mare varietate îi este permisă acestei expoziţii internaţionale şi capacitatea temei propuse. Nod-ul se dovedeşte a fi capabil ca pe configurările sale particulare, pe expresia lor aparte, să fie articulate inepuizabile sensuri, înţelesuri şi semnificaţii. Configuraţia nodului şi expresiile pe care le poate îmbrăca se lasă angajate în comunicări artistice de adâncă încărcătură culturală, extinsă de la arhetipurile fundamentale până la simbolica primită în timpuri mai recente sau contemporane, chiar primită din accepţii individuale.

Funcţionează mai multe motive efective pentru care această expoziţie se cere vizitată. Întâi, oferă o deosebită bogăţie de formule artistice, de soluţii tehnice aplicate, de efecte de plasticitate obţinute. Apoi, imagistica rulată expoziţional oferă vizitatorului o multitudine de direcţii de comunicare, valide în a permite satisfacţii intelectuale deosebite, bucurii ideatice călduroase. De asemenea, în desfăşurarea de pe simeze se lasă sugerată o imagine corespunzătoare, chiar reprezentativă, a actualităţii artistice a lumii, a specificului de ansamblu al graficii ca gen, ca realizare a vremii noastre, ca nivel al contribuţiei pe care trebuie să şi-o asume. Expoziţia prezintă, în egală măsură, rolul viu, activ al Facultăţii de Arte şi Design din Timişoara în promovarea artei, nu numai la nivel formativ, ci şi la nivel valoric, la nivel de afirmare auctorială. Prestanţa expoziţională este sporită şi de faptul că poartă şi sigiliul de autoritate al unui juriu competent în afară de orice rezervă, fiind alcătuit din graficieni recunoscuţi ca prestigiu, prof. univ. dr. Suzana Fântânariu, prof. univ. dr. Adriana Lucaciu, prof. drd. Ciprian Chirileanu. Evident, însă, proba cea mai importantă a valorii artistice a expoziţiei este vizitarea ei, întrucât lucrările prezentate sunt în măsură să se susţină mai bine decât o pot face câteva rânduri de prezentare.



prof. univ. dr. IOAN IOVAN